Revisiting the Gothic in Literature and the Visual Arts, (18-Enero-2019, UCAM)

This interdisciplinary conference will analyse and discuss the transformations undergone by the Gothic genre since the late 1970s up to today within the fields of fiction, the visual arts and other forms of popular culture. Special emphasis will fall on the appropriation and reformulation routines in the works under assessment plus the continuity (or discontinuity) of classic tropes.

The organising committee welcomes proposals for fifteen‐minute papers dealing with any of the topics listed below. These will serve as examples of the survival and strength of the Gothic genre in contemporary society, while also inviting us to reflect on its shapeshifting possibilities and firm grip on the representation of present‐day fears, anxieties and instabilities.

– The redefinition of the Gothic in the late 20th and early 21st centuries.

– The uncanny in contemporary literature, film and TV
(e.g. The Shining, Salem’s Lot, Twin Peaks, Stranger Things…)

– The portrayal of late 20th and early 21st century society from a Gothic perspective.

– Gothic rewritings of classic works.

– The Exotic Gothic: alternative readings in the global south.

– The exploitation of Gothic elements in film and TV
(e.g. Crimson Peak, Penny Dreadful, Wayward Pines…)

– Transgression (in relation to identity, interpersonal contact, the social sphere…).

– Power relations: men and women in contemporary gothic works
(e.g. Atwood, King, Carter, Morton, Morrison…).

– Modern individual or collective identities in Gothic fiction and film.

Contributions may be written in English or Spanish. A selection of papers will be included in an edited book or journal. Abstracts (between 300‐400 words) stating the name, address and institutional affiliation(s) of the participant(s) should be sent via e‐mail, together with a 150‐word biodata, to jmvillar@ucam.edu.
The deadline for submission is December the 3th, 2018.

The conference fee is 70€ for participants and 30€ for students. It includes admission to all sessions plus coffee/meal tickets. One fee per paper will be charged. The conference dinner is not included in this fee and will have to be booked as a supplementary option.

Conference booking will open on November the 15th, a registration link will be available via the conference webpage. Any conference updates, the conference programme plus further details concerning accommodation and transport will be gradually available online.

—————————————————————————–

Las jornadas interdisciplinares ‘Revisitando el Gótico en la literatura y las artes visuales’ abren un espacio de análisis y debate sobre las transformaciones experimentadas por el género gótico desde los años 70 del siglo XX hasta hoy, en obras de ficción, arte, cine y otras manifestaciones de la cultura popular. Se prestará especial atención a las rutinas de apropiación y reformulación existentes en los trabajos estudiados y la continuidad (o discontinuidad) de tropos clásicos en la actualidad.

Se invita a los/as interesados/as a enviar al Comité Organizador propuestas para ponencias de 15 minutos de duración que traten alguno de los temas indicados más abajo. Se pretende así destacar la supervivencia y el vigor del gótico en la cultura contemporánea. También se abrirá una oportunidad para reflexionar sobre sus metamorfosis y presencia en la representación de las inestabilidades, miedos y ansiedades de nuestra sociedad. La lista de temas incluye (pero no está limitada)a:

– La redefinición del gótico durante el final del siglo XX y principios del XXI.

– Lo extraño en la literatura, cinematografía y televisión contemporáneas.
(e.g. El resplandor, El Misterio de Salem’s Lot, Twin Peaks, Stranger Things…)

– Perspectivas góticas sobre la sociedad de final del s.XX o principios del XXI.

– Re-escrituras góticas de obras clásicas.

– Gótico exótico: lecturas alternativas en el sur global.

– La explotación de elementos góticos en cine y televisión.
(e.g. Crimson Peak, Penny Dreadful, Wayward Pines…)

– Gótico y transgresión (respecto a identidad personal, la esfera social o el contacto interpersonal).

– Relaciones de poder: mujeres y hombres en obras góticas contemporáneas.

– Identidades individuales o colectivas modernas en literatura y cine góticos.

Las propuestas pueden enviarse en español o inglés. Una selección de propuestas se incluirá en un volumen o revista de corte académico. Los/as interesados/as en participar deben enviar un resumen (abstract) de entre 300-400 palabras (con nombre completo, dirección y afiliación institucional) y (otro documento) una reseña biográfica (biodata) de unas 150 palabras a jmvillar@ucam.edu.

La fecha límite para la recepción de propuestas es el 3 de diciembre de 2018.

La cuota de inscripción es de 70 euros para participantes y 30 euros para alumnos. Incluye acceso a todas las sesiones y tickets para café/comida. Se abonará una cuota por ponencia aceptada (máximo de 2). La cena oficial no está incluida en esta cuota (se abonará aparte).

El registro en las jornadas estará operativo el 15 de noviembre de 2018 mediante un enlace facilitado en la página web.
El programa definitivo de las jornadas, información sobre transporte y alojamiento, junto con cualquier dato adicional de interés se publicará en esta página.

REVISITING THE GOTHIC – EXTENDED DEADLINE